04stu.
Junaci i junakinje našeg doba u glavnom natjecateljskom programu
Glavni natjecateljski program dugometražnih igranih filmova ovogodišnjeg ZFF-a sastavljen je od 9 novih i zanimljivih debitantskih ostvarenja iz cijeloga svijeta, a posebnosti mu svakako doprinose i dva filma čiji redatelji pripadaju kinematografijama zemalja koje nam nisu često na filmskom radaru, a zajedničko im je i to što političke i povijesne teme stavljaju u kontekst humora i fantazije. Palestinski film i aktualni predstavnik te zemlje u utrci za strane Oscare, Gaza mon amour u režiji braće Tarzana i Araba Nassera, zaigran je prikaz modernog života pod okupacijom koji otkriva kako čak i najljepšu ljubavnu priču može dokrajčiti represivna država. Glavne uloge u ovoj satiri o ljubavi i potisnutoj žudnji ostvaruju zvijezde popularnih serija Salim Daw (Fauda) i Hiam Abas (Nasljeđe). Sirotište (The Orphanage) afganistanske redateljice Shahrbanoo Sadat gorko-slatka je priča o odrastanju u Afganistanu tijekom sovjetske okupacije krajem 80-ih godina prošlog stoljeća ispripovijedana kombinacijom bolivudske fantazije, folklora i na trenutke bolnog realizma. Film je premijerno prikazan u sekciji 15 dana autora u Cannesu.
Tri filma u glavnom programu priče su o junakinjama koje se mijenjaju, sazrijevaju i emancipiraju u novom, nepoznatom i ne uvijek dobronamjernom okruženju. Pitanje granice između prisilnog i dobrovoljnog seksualnog odnosa u priči o 15-godišnjoj skijašici Lyz i njezinu starijem treneru (Jérémie Renier – Kriminalci na godišnjem, Nepoznata djevojka) postavlja sportska drama Slalom, debitantsko ostvarenje francuske redateljice Charlène Favier iz ovogodišnje službene selekcije Cannesa. Film je snimljen na očaravajućim padinama francuskog skijališta Les Arcs, koje je poslužilo R. Östlundu kao kulisa za film Turist. U zanimljivoj studiji karaktera, filmu Influencerica (Sweat) švedsko-poljski redatelj Magnus von Horn pozabavio se emocionalnim i psihičkim posljedicama neprestane izloženosti zvijezde društvenih mreža. Pratimo tri dana u životu megapopularne fitness-influencerice Sylwije (Magdalena Kolesnik) tijekom kojih nestaju slojevi s njezine besprijekorne fasade. Film Influencerica osvojio je glavnu nagradu festivala u Chicagu, a bio je uvršten i u službenu selekciju ovogodišnjeg Cannesa. Na putu osobne transformacije zatječemo i junakinju filma Pari grčkog redatelja iranskog porijekla Siamaka Etemadija, koji je premijerno prikazan na ovogodišnjem Berlinaleu. Pari je priča o potrazi majke, muslimanke iz Irana, za sinom koji je nestao za vrijeme studija u Grčkoj. U novom i njoj potpuno nepoznatom svijetu Pari je prisiljena odbaciti slojeve svog starog identiteta, pa i one koji su je oblikovali kao uzornu i poslušnu suprugu.
Grijesi bešćutnih i korumpiranih sustava te nepravde nanesene marginaliziranim pojedincima i skupinama tema su triju snažnih drama koje se djelomično temelje na istinitim događajima. Slušaj (Listen), redateljski prvijenac glumice i redateljice Ane Rocha de Sousa uspoređuju s filmovima Kena Loacha, a u Veneciji je osvojio čak pet nagrada, uključujući Lava budućnosti za najbolje debitantsko ostvarenje. Priča prati borbu jedne obitelji doseljenika protiv britanskog sustava socijalne skrbi, a inspirirana je stvarnim slučajevima tzv. prisilnih posvojenja u Londonu. Temom oduzimanja djece bavi se i Otac, film u režiji Srdana Golubovića, koji se na ZFF-u prikazuje izvan konkurencije. Impresivnu glumačku interpretaciju ostvario je Goran Bogdan, s pritajenom snagom utjelovivši očajnog oca koji od gubitnika s društvene margine postaje junakom našega doba. Film je premijerno prikazan u programu Panorama u Berlinu, gdje je osvojio nagradu publike i nagradu Ekumenskog žirija, a u Puli je osvojio nagradu publike, Zlatna vrata, i to kao prvi film u povijesti tog festivala ocijenjen prosječnom ocjenom publike 5,0.
Još jedan laureat Venecije (Dani autora, nagrada Europa Cinemas Label) koji gledamo u glavnom programu ZFF-a bavi se životima ljudi s društvenih margina. Oaza srpskog redatelja Ivana Ikića (Barbari, 2014.) neobična je priča o ljubavnom trokutu iz beogradskog doma za djecu i mlade s posebnim potrebama. U naslovnim ulogama pojavljuju se naturščici, štićenici doma za djecu i mlade s posebnim potrebama Sremčica: Marijana Novakov, Valentino Zenuni i Tijana Marković, dok ostale uloge tumače Goran Bogdan i Maruša Majer.
Uz već spomenute Oca i Oazu, regionalnu kinematografiju u glavnom programu zastupa i bosansko-hercegovački film Pun mjesec u režiji Nermina Hamzagića. Film je u Cottbusu osvojio nagradu Ekumenskog žirija i nagradu za najboljeg glumca (Alban Ukaj), a nalazi se na popisu filmova nominiranih za nagradu Europske filmske akademije u kategoriji najboljeg debitanta. U glavni program ZFF-a uvršten je i Havel, biografski film o čuvenom češkom piscu, političkom disidentu i nacionalnom vođi Václavu Havelu. Prožet njegovim prepoznatljivim, teatralnim humorom kojem ništa nije bilo sveto, drugi film Sláveka Horáka (Kućna njega – ZFF 2015.) oda je Havelu kao umjetniku, velikom zabavljaču, ali i čovjeku od akcije koji je svojim dubinskim razumijevanjem ljudske prirode znao ne samo zabaviti nego i inspirirati i pokrenuti mase kako bi promijenili svijet.